събота, 2 май 2020 г.

FLIPPED CLASSROOM - ОБЪРНАТА КЛАСНА СТАЯ

FLIPPED CLASSROOM ОБЪРНАТА КЛАСНА СТАЯ

КАК ОБЪРНАТАТА КЛАСНА СТАЯ АКТИВИРА УЧЕБНИЯ ПРОЦЕС?

Разработка : Христина Теодосиева

РЕЗЮМЕ

Обърната класна стая е инструктивна стратегия, отменящa традиционния образователен модел на преподаване на учебното съдържание в класната стая. Това е съвременен педагогически метод, в който типичният урок в клас и домашната работа сменят местата си. Учениците учат уроците си у дома, а в клас разглеждат и осмислят урока, сътрудничат си в дискусии и работят върху упражненията под ръководството на учителя.

ВЪВЕДЕНИЕ
За разлика от предишните поколения, децата отгледани във времето на бързо развиващите се технологии демонстрират липса на желание към учебния процес. За учениците  е трудно понякога  да се концентрират в класната стая.  Особено ако се преподава дисциплината, която не им е сред любимите.Все повече учители упорито прилагат различни методи да привлекат вниманието на съвременните ученици.Включването на различни стратегии за учене в класната стая е от решаващо значение, за да се привлече вниманието на учениците. Така нареченото „дигитално поколение“, e билo изложено на информационни технологии от много ранна възраст. Тези деца налагат промяна в образователните среди по целия свят. Технологията, с която дигиталното поколение е израснало, е индуцирала днешните ученици да „мислят и обработват информация коренно различно от своите предшественици“.
Mark Prensky (2010) посочва, че „не вниманието и способностите на учениците са се променили, а техните нужди и толерантност“. Не случайно в педагогическата литература вниманието се насочва към създаване на успешни “дидактически модели за приложението на ИКТ”. Търси се връзката между технологиите и мениджмънта на ученическия клас. (Иванова, 2015) Тази характеристика потвърждава спешната необходимост от алтернативни методи на обучение, които учителите да включват, за да ангажират по по- успешен начин обучаемите.
                                   АКТИВНО ОБУЧЕНИЕ
В продължение на десетилетия преподавателите поставят под въпрос ефективността на обучението, което е базирано изцяло лекционно. Въпреки новостите в технологиите, позволяващи алтернативни техники, лекционните форми продължават да бъдат основен метод за преподаване. Ако целта на обучението е да развие разбиране, учителите трябва да се движат от механичното запаметяване на знания и факти към задълбоченото учене, където разбирането се развива чрез „активни и конструктивни процеси“. За да се постигне тази цел, преподавателите трябва да изместят центъра от себе си към учащия.
„Активното учене” е общо понятие в педагогиката, фокусирано върху учебната дейност и ангажираност в процеса на обучение. Методите на обучение, които насърчават активното учене са тези дейности, които изискват вниманието от страна на ученика.Такъв вид активно учене се прилага и при метода –обърната класна стая.

НАЧАЛО НА ПРИЛАГАНЕ НА МЕТОДА-  ОБЪРНАТА КЛАСНА СТАЯ
Много фактори са спомогнали за създаването на този модел, но двама иноватори играят ключова роля в историята му. През 2007 г. учителите Джонатан Бергман и Аарон Самс от Park High School, Колорадо, откриват софтуер, който  записва презентации на PowerPoint. Те записват и публикуват онлайн вече проведените лекции  за учениците, които не са присъствали в урока. Лекциите започват да се разпространяват между учениците с огромна скорост. В следствие на това, двамата преподаватели били поканени да участват в редица семинари, на които да разказват за метода „Обърната класна стая“. Като резултат, преподавателите, участвали в лекциите, започнали да използват онлайн видео клипове и други подобни формати, за да преподават на учениците извън класната стая, запазвайки времето в клас за съвместна работа и усъвършенстване на придобитите умения.

 ОБЪРНАТА КЛАСНА СТАЯ / THE FLIPPED CLASSROOM – ОСОБЕНОСТИ
Моделът обърната класна стая се използва от много преподаватели като начин за качествено разнообразяване на преподавания материал. Но какво всъщност представлява този подход?„Обърнатата класна стая“ е съвременен педагогически модел, в който елементи на типичните лекции или типичния урок в клас и домашните работи са разменени.Не случайно английският термин е „flipped classroom” – обърната класна стая.
Учениците четат предварително споделени учебни материали или гледат кратки видео лекции у дома преди началото на урока, а времето в клас е посветено на упражнения, проекти или дискусии.
Интересното е, че това е модел на преподаване , в който учениците учат уроците си у дома, а в клас разглеждат и осмислят урока. Усвояването на знания и умения чрез активно учене може да бъде изключително интересно и лесно като се интегрират дейности в класа съвместно с традиционната лекция.
В най - популярния в практиката модел на обърната класна стая, учащите се запознават с учебното съдържание от няколко видеоклипа, които са подготвени от преподавателя, всеки от който е със средна продължителност от 5 до 7 минути. Най - хубавото при този метод е, че гледането на видеоматериалите може да се повтори неограничено. След това всеки трябва да направи онлайн тест за обратна връзка с преподавателя. По време на урока в училище учениците задават въпроси на учителя си, търсят отговори на труднорешими задачи за разясняване на темата, правят упражнение и дискутират това, което са научили.
Този метод на обучение се прилага все по- често по света, защото за разлика от традиционните средства за обучение, тук обучението се индивидуализира – всеки учащ обръща внимание на детайлите, които са неясни за него.  Едно видео може многократно да се гледа, докато стандартния урок е еднократен. Подготвената обратна връзка чрез тест веднага дава информация и на този, който се обучава, и на този, който преподава, къде са пропуските в усвояването на темата. Накрая всеки ученик има възможност в клас, заедно със своите съученици да обсъди наученото, да зададе своите въпроси на учителя си и да затвърди знанията си чрез упражнения и дискусии.
Моделът „Обърната класна стая“ дава повече възможности на учителите да работят директно с учениците си. При този метод  преподавателите могат да определят, когато даден ученик има проблеми с определено учебно съдържание и да работят с него индивидуално. Увеличеното взаимодействие с учениците в класната стая помага на учителите да се запознаят с различните стилове на учене на своите ученици, така че да могат да ги подкрепят в техните индивидуални нужди.
Методът е най-подходящ при групи от големи ученици, тъй като те по-лесно се разсейват в класове, отегчават се и лесно губят интерес и при тях  има голяма разлика в темпа на учене и усвояване на материала. Друга особеност е, че  при тези класове има много теоретичен материал , който трябва да се преподаде.При по-малките ученици този метод се прилага по –ограничено, защото разучаването става самостоятелно ,а също така достъпът до видеоматериалите става единствено по електронен път – чрез компютър, таблет или друго устройство.
Тази методика има много ползи. Главното е, че тя се фокусира върху разбирането на информацията, не само върху запаметяването ѝ. В часовете може да се акцентира върху развиване на умения, осмисляне на информация и прилагането ѝ. Учениците идват в клас с въпроси от урока, които не разбират и така в час учителят може да се съсредоточи само върху материала, който представлява трудност и да го обясни. Учениците могат сами да определят „темпото“ на обяснение и презентиране на материала, т. е. могат да спират или повтарят видеото, докато разберат урока.
Работата с метода „ Flipped Classroom” води до значително повишаване на резултатите на учениците. Моделът дава  на учащите свобода да взаимодействат със съдържанието в съответствие на техния собствен стил на учене. Анализът от изследванията показа, че учениците, подготвени за часа по този метод са по- уверени в своите способности в клас, по- силно мотивирани са и не се притесняват да задават въпроси относно учебното съдържание, което не разбират. Те споделят, че метода им дава възможност да гледат видеото, колкото пъти и когато поискат, да анализират писмените инструкции по - задълбочено.  Използват се ентусиазирано технологиите в обучението.
 Съществуват много образователни платформи и програми, върху които е изграден този педагогически модел - Кан Академия, Уча се, TeacherTube, Flubaroo, Educaplay, Screencast-O- Matic, OneNote,  Educanon и др. Една от най- известните е Кан Академията. Мисията на тази организация е да „предостави висококачествено образование на всекиго и навсякъде безвъзмездно“. В сайта на академията има публикувани видеоуроци от различни сфери на човешкото познание. Съществува превод на видеоматериалите на български език. Най- хубавото в платформата е, че всеки учител може да създаде своя клас, да добави учениците си и да им представи видеа по учебните теми, които са им на разположение винаги и по всяко време.
ОБОБЩЕНИЕ
Методът „Обърната класна стая“ излиза извън рамката на традиционното училищно образование. Той е фокусиран към подпомагане процеса на израстване и преход на учениците, към преминаване от търсене на опора в средата, към намиране на опора в себе си, ученикът да открие, че той може много повече отколкото мисли. Използването на метода в обучението дава възможност учениците от пасивни слушатели, които приемат безкритично учебния материал да се превърнат в активно пресъздаващи и творчески личности.

Източници:
https://www.dipku-sz.net/izdanie/221/kak-obrnatata-klasna-staya-aktivira-uchebniya-proces

Няма коментари:

Публикуване на коментар