What is CLIL



СЪДЪРЖАТЕЛНО-ЕЗИКОВО ИНТЕГРИРАНО ОБУЧЕНИЕ (CLIL: Content and Language Integrated Learning)
Разработка: Пепа Големанова



ВЪВЕДЕНИЕ

            Терминът CLIL е акроним на Content and Language Integrated Learning и означава интегрирано изучаване както на съдържание, така и на език. Терминът е въведен през 1994г. от Дейвид Марш [1], според когото CLIL се отнася до ситуации, при които учебни предмети или части от тях се преподават на чужд език с двойна насоченост, а именно изучаване на съдържанието с едновременното изучаване на чуждия език.

ТЕОРЕТИЧНА РАМКА

            Тази теоретична рамка включва комуникативния подход в изучаването на чуждия език, рамката „4С“, разработена от Койл [2], [3] и възгледът, че ученикът е в центъра на образователния процес. Моделът на Койл, популярен под акронима “4С”, интегрира съдържание (content), комуникация (communication), познание (cognition) и култура (culture) по начин, по който всички тези аспекти допринасят еднакво за учебния процес.

1. Съдържание. В центъра на образователния процес е изучаването на тема / предмет, което води до прогрес в придобиването на знания, умения и разбирания, присъщи на дадения предмет. Използването на чужд език може да помогне на учениците да разберат 
по-задълбочено темата и нейната основна терминология. Този фокус върху съдържанието може да подготви учениците за бъдещи проучвания или в техния трудов живот.

2. Комуникация. В CLIL езикът e средство за комуникация и учене. Езикът се учи по-ефективно и мотивиращо в процеса на използването му – при изучаване на съдържание. В CLIL се набляга на комуникацията и взаимодействието, което подобрява цялостната компетентност по изучаването на чужд език. Всъщност, това е една от основните причини за въвеждането и растящата популярност на CLIL– чрез CLIL се развива цялостната езикова компетентност, която включва умения по четене, писане, слушане и говорене.

3. Познание. То води до развиване на умения за мислене, които свързват формирането на абстрактни и конкретни концепции, с езика и разбирането. CLIL дава възможност на учениците да използват познания, получени в един контекст, като база от знания в други контексти. Това помага на учениците да прилагат, интегрират и трансформират знания. CLIL развива критическото мислене и творчеството у учениците.

4. Култура. CLIL спомага за развитието на междукултурни комуникативни умения, както и за получаване на знания за други европейски страни, региони или малцинствени групи. Изучаването на учебен предмет на езика на друга култура проправя пътя за разбиране и толериране на различни гледни точки. Този елемент е от основно значение за насърчаване на европейското разбирателство и за превръщане на европейското гражданство в реалност.
ИЗПОЛЗВАНЕ НА CLIL В ЕВРОПА

            По инициатива на Европейската комисия през 90-те години започва дискутиране по темата във всички европейски страни, като се разглежда опита на Финландия и Холандия във връзка с изучаването на чужд език. Тези страни имат значителен успех при преподаването му, както в училищата, така и в колежите.
            Някои държави са определили стандарти за учителския профил, свързан с CLIL. В Италия например CLIL е задължителна част от средното образование от 2010 г., като учителите за CLIL трябва да са посетили университетски курс по методология на CLIL.
            Книгата „Uncovering CLIL” [4] е ключов момент в развитието на метода. Тук е дадена теоретичната обосновка на метода, идеята за “4C”, даден е и набор от практики.
            Отлично помагало за учителите, прилагащи CLIL, е книгата на Дейл и Танер [5], в която са събрани много материали в помощ на учителите, прилагащи метода.
            В обзора на Марш [6] са дадени примери за иновация и добри практики в прилагането на CLIL, и се правят предложения за по-нататъшно развитие в тази област на европейско и световно ниво.
            Докладът на Европейската комисия [7] за прилагането на CLIL в редица европейски страни посочва положителното въздействие на CLIL както върху езиковите компетенции на децата, така и върху изучаването на предмета. Друг основен извод тук е, че CLIL стимулира мотивацията на учениците да изучават езика.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
            Методът CLIL намира широко приложение както в Европа, така и по света. Чрез насърчаване на изучаването на езици се засилва междукултурното разбирателство, комуникацията, взаимодействието и мобилността в Европа. Много автори съобщават за ефективността на CLIL в посока засилване интереса на учениците към изучаването на чужди езици. CLIL подготвя учениците за съвременния свят, където хората работят в групи и създават проекти, използват чужд език за да говорят с колеги и да общуват с хора от различни страни. От тях се очаква да решават проблеми, да планират собствената си работа и да откриват неща за себе си, използвайки широк обхват от източници. CLIL е създаден да подготвя младите хора за бъдещето.
ЛИТЕРАТУРА

[1] Marsh, D. (1994). Bilingual Education & Content and Language Integrated Learning. International Association for Cross-cultural Communication, Language Teaching in the Member States of the European Union (Lingua) University of Sorbonne. Paris.

[2] Coyle, D. (2000). Meeting the challenge – The 3Cs curriculum. In S.Green (ed.) New perspectives on Teaching and Learning Modern Languages. Clevedon: Multilingual Matters.

[3] Coyle, D. (2007). Content and Language Integrated Learning: Towards a Connected Research Agenda for CLIL Pedagogies. The International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. 10(5): 543-562.

[4] Mehisto, P., Frigols, M. J. & Marsh, D. (2008). Uncovering CLIL. London: Macmillan.

[5] Dale, L. & Tanner, R. (2012). CLIL Activities with CD-ROM. A Resource for Subject and Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.

[6] Marsh, D. (2002). CLIL/EMILE: The European Dimension. Actions, Trends and Foresight Potential. UniCOM, Continuing Education Centre, University of Jyväskylä, Finland.

[7] European Commission (2014). Improving the effectiveness of language learning: CLIL and computer assisted language learning – Education and Training. ICF GHK, London.

LESSON

Implementing CLIL in Teaching Accounting


Author
Pepa Golemanova

Title

INTRODUCTION TO ACCOUNTING
Time (min)
40 min
Level
The students are in 11th grade, majoring in accounting, from the Secondary Vocational School of Economics “Prof. Dr. Dimitar Tabakov” – Sliven, Bulgaria. Level of English B1.
Integration of subjects
Economics and English
Abstract
To introduce the basic concepts of financial accounting, the job opportunities in accounting, the steps in the accounting cycle.
Learning Objectives
1. Apply accounting concepts and principles to business situations.
2. Define and use key accounting terms.
3. Develop digital competence making presentations and using Internet to find information.







Learning outcomes
 Content
The students will expand their vocabulary in the field related to accounting terminology, developing all four language skills within a content- based context.
  Communication
Students’ activities are based on cooperative work. The students will improve their communication and presentation skills.
  Cognition
Turn ideas into action, analyze facts, classify and organize information.  Develop creative thinking and learning autonomy through peer assessment and collaboration
Culture
The students will become more aware of the important role of accounting in business.



PREPARATION



Before the lesson the students are divided in 5 groups. The task of each group is to prepare/ find on Internet a Power Point, PowToon presentations, YouTube videos related to the lesson plan.
LESSON PLAN

ACTIVITY 1. PPT Presentation “What is accounting and accounting as career”. 7 min.

                    Introduction of key vocabulary: financial statement, bookkeeper, chartered accountant, code of conduct, income tax.

Speaking:
ü   Why do you think accounting is seen as boring?
ü   Which of the jobs mentioned would be most interesting for you?
ü   Why is it so important for accountants to be ethical?

                      https://www.english4accounting.com/unit/1/vocabulary


ACTIVITY 2. PPT Presentation “Basic Concepts of Financial Accounting”. 8 min.

                          Introduction of key vocabulary: equity, assets, liabilities, transaction.
                
  
    
ACTIVITY 3. PowToon Presentation “Steps in Accounting Cycle”.10 min
                          https://www.youtube.com/watch?v=zLmILAQEpoY

                          Introduction of key vocabulary: journal entry, ledger account, trial balance.   
Speaking: 
ü   How many steps are required in the accounting cycle?
ü   What does the first step of the accounting cycle include?
ü   Which of the following is not a financial statement:
-  Balance sheet
-  Income statement
-  Balance statement
-  Owner’s Equity Statement
ü   What does the last step in the accounting cycle include?



ACTIVITY 4Vocabulary matching “English for Accounting”. 5 min

                           https://www.businessenglishsite.com/esl-accounting-vocabulary-matching1.html
ACTIVITY 5.  YouTube video “Basic objectives and importance of accounting”. 7 min
                           https://www.youtube.com/watch?v=b1G0IplVbiE
                   
Speaking:
ü  What is accounting and what is its purpose?
ü  Why is accounting important?
ü  How does accounting relate to business?             


ACTIVITY 6. Song “Debit Credit Theory” – Colin Dodds, with lyrics. 3 min
                          https://www.youtube.com/watch?v=7EuxfW76BWU




LESSON

Implementing CLIL in Teaching Banking

Author
Hristina Teodosieva

Title

ONLINE BANKING – THE CONTEMPORARY BANK SERVICE

Time (min)
40 min
Level
The students are in 11th grade, majoring in banking, from the Secondary Vocational School of Economics “Prof. Dr. Dimitar Tabakov” – Sliven, Bulgaria. Level of English B1.
Integration of subjects
Economics and English
Abstract
The lesson is based on CLIL methodology (teaching a subject in foreign language) - teaching and learning about the new bank service in English.
Learning Objectives
1. Students  learn and receive information  about    the new  bank service - Online Banking -  its benefits and risks;
2. Students gain knowledge of the new Vocabulary related to Online Banking. 







Learning outcomes
 Content
The students gain  knowledge about Online Banking as contemporary bank service, the advantages and disadvantages of using it by the  clients. The lesson includes also new Vocabulary  related to Online banking.
The students know how to use this bank service as clients and how  to present it to the people  as  future bank clerks.
  Communication
The first part of the lesson comprises presentation and discussion over the topic. 
The teacher uses the ICT – power point presentation and also the help of her colleagues in English and Finances for better preparation and organization of the lesson.
In the end of the lesson the students can speak easily about this topic.
  Cognition
The first part of the lesson includes project work – the students prepare themselves and present to the class information about the history, development of Online Banking and how it is used in different countries.
The second part includes the exercises.
The students gain profound knowledge and can use the new bank terms related to Online banking.

Culture
The lesson is very important for the students and for the bank clients, because it gives necessary information how Online banking helps the bank customers and facilitates the life of the busy people.

LESSON PLAN





ACTIVITY 1. Introduction of Online Banking – History of Online Banking and its development over the years all over the world and in Bulgaria. Online banking is estimated as modern and convenient service, offered by Banks to its clients in the contemporary society. The information is presented by the teacher and some students;


ACTIVITY 2. Information about the features of Online Banking – benefits and risks of Online Banking usage, as well as the recent tendencies in the development of Online Banking in Bulgaria and in the world.
  
    
ACTIVITY 3. Exercises related to Online Banking – These exercises help the students to practice their skills – Reading, listening, speaking, writing skills. The exercises include :  Reading of text about Online Banking, New vocabulary , Listening and Speaking ones. The new vocabulary is presented by the teacher; the other exercises are done by the student with the teacher’s help.


ACTIVITY 4.  Conclusion – The students made an conclusion that Online banking   provides the customer with lots of benefits - bill pays, account check-ups, transfers and others, but  the client  has to be very careful when using it. He shouldn’t provide sensitive information.