СЪДЪРЖАТЕЛНО-ЕЗИКОВО
ИНТЕГРИРАНО ОБУЧЕНИЕ (CLIL: Content and Language Integrated Learning)
Разработка: Пепа Големанова
ВЪВЕДЕНИЕ
Терминът
CLIL е акроним на Content and Language Integrated Learning и означава
интегрирано изучаване както на съдържание, така и на език. Терминът е въведен
през 1994г. от Дейвид Марш [1], според когото CLIL се отнася до ситуации, при
които учебни предмети или части от тях се преподават на чужд език с двойна
насоченост, а именно изучаване на съдържанието с едновременното изучаване на
чуждия език.
ТЕОРЕТИЧНА РАМКА
Тази
теоретична рамка включва комуникативния подход в изучаването на чуждия език, рамката „4С“, разработена
от Койл [2], [3] и възгледът, че ученикът е в
центъра на образователния процес. Моделът на Койл, популярен под акронима “4С”, интегрира съдържание
(content), комуникация (communication), познание (cognition) и култура
(culture) по начин, по който всички тези аспекти допринасят еднакво за учебния
процес.
1. Съдържание. В центъра на образователния
процес е изучаването на тема / предмет, което води до прогрес в придобиването
на знания, умения и разбирания, присъщи на дадения предмет. Използването на чужд език може да помогне на
учениците да разберат
по-задълбочено
темата и нейната основна терминология. Този фокус върху съдържанието може да
подготви учениците за бъдещи проучвания или в техния трудов живот.
2. Комуникация. В
CLIL езикът e средство за комуникация и учене. Езикът се учи по-ефективно и
мотивиращо в процеса на използването му – при изучаване на съдържание. В CLIL
се набляга на комуникацията и взаимодействието, което подобрява цялостната
компетентност по изучаването на чужд език.
Всъщност, това е една от основните причини за въвеждането и растящата
популярност на CLIL– чрез CLIL се развива цялостната езикова компетентност,
която включва умения по четене, писане, слушане и говорене.
3. Познание. То
води до развиване на умения за мислене, които свързват формирането на
абстрактни и конкретни концепции, с езика
и разбирането. CLIL дава възможност на учениците да използват познания,
получени в един контекст, като база от знания в други контексти. Това помага на
учениците да прилагат, интегрират и трансформират знания. CLIL развива
критическото мислене и творчеството у учениците.
4. Култура. CLIL спомага
за развитието на междукултурни комуникативни умения, както и за получаване
на знания за други европейски страни, региони или малцинствени
групи. Изучаването на учебен предмет на езика на друга култура проправя
пътя за разбиране и толериране на различни гледни точки. Този елемент е от
основно значение за насърчаване на европейското разбирателство и за превръщане
на европейското гражданство в реалност.
ИЗПОЛЗВАНЕ НА CLIL В ЕВРОПА
По инициатива на Европейската
комисия през 90-те години започва дискутиране по темата във всички европейски
страни, като се разглежда опита на Финландия и Холандия във връзка с
изучаването на чужд език. Тези страни имат значителен успех при преподаването
му, както в училищата, така и в колежите.
Някои държави са определили
стандарти за учителския профил, свързан с CLIL. В Италия например
CLIL е задължителна част от средното образование от 2010 г., като учителите за
CLIL трябва да са посетили университетски курс по методология на CLIL.
Книгата „Uncovering CLIL” [4] е
ключов момент в развитието на метода. Тук е дадена теоретичната обосновка на
метода, идеята за “4C”, даден е и набор от практики.
Отлично помагало за учителите,
прилагащи CLIL, е книгата на Дейл и Танер [5], в която са събрани много
материали в помощ на учителите, прилагащи метода.
В обзора на Марш [6] са дадени
примери за иновация и добри практики в прилагането на CLIL, и се правят
предложения за по-нататъшно развитие в тази област на европейско и световно
ниво.
Докладът на Европейската комисия [7]
за прилагането на CLIL в редица европейски страни посочва положителното
въздействие на CLIL както върху езиковите компетенции на децата, така и върху
изучаването на предмета. Друг основен извод тук е, че CLIL стимулира
мотивацията на учениците да изучават езика.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Методът CLIL намира широко
приложение както в Европа, така и по света. Чрез насърчаване на изучаването на
езици се засилва междукултурното разбирателство, комуникацията,
взаимодействието и мобилността в Европа. Много автори съобщават за ефективността на CLIL в посока засилване
интереса на учениците към изучаването на чужди езици. CLIL подготвя учениците
за съвременния свят, където хората работят в групи и създават проекти,
използват чужд език за да говорят с колеги и да общуват с хора от различни
страни. От тях се очаква да решават проблеми, да планират собствената си работа
и да откриват неща за себе си, използвайки широк обхват от източници. CLIL е
създаден да подготвя младите хора за бъдещето.
ЛИТЕРАТУРА
[1] Marsh, D. (1994). Bilingual
Education & Content and Language Integrated Learning. International
Association for Cross-cultural Communication, Language Teaching in the Member
States of the European Union (Lingua) University of Sorbonne. Paris.
[2] Coyle, D. (2000). Meeting the challenge –
The 3Cs curriculum. In S.Green (ed.) New perspectives on Teaching and Learning
Modern Languages. Clevedon: Multilingual Matters.
[3] Coyle, D. (2007). Content and Language
Integrated Learning: Towards a Connected Research Agenda for CLIL Pedagogies.
The International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. 10(5):
543-562.
[4] Mehisto, P., Frigols, M. J. & Marsh, D.
(2008). Uncovering CLIL. London: Macmillan.
[5] Dale, L. & Tanner, R. (2012). CLIL
Activities with CD-ROM. A Resource for Subject and Language Teachers.
Cambridge: Cambridge University Press.
[6] Marsh, D.
(2002). CLIL/EMILE: The European Dimension. Actions, Trends and
Foresight Potential. UniCOM, Continuing Education Centre, University of
Jyväskylä, Finland.
[7] European Commission (2014).
Improving the effectiveness of language learning: CLIL and computer assisted
language learning – Education and Training. ICF GHK, London.
LESSON
Implementing CLIL in Teaching Accounting
Author
|
Pepa
Golemanova
|
|
Title
|
INTRODUCTION TO ACCOUNTING
|
|
Time
(min)
|
40 min
|
|
Level
|
The students are in 11th grade,
majoring in accounting, from the Secondary Vocational School of Economics
“Prof. Dr. Dimitar Tabakov” – Sliven, Bulgaria. Level of English B1.
|
|
Integration
of subjects
|
Economics and English
|
|
Abstract
|
To
introduce the basic concepts of financial accounting, the job opportunities
in accounting, the steps in the accounting cycle.
|
|
Learning
Objectives
|
1.
Apply accounting concepts and principles to business situations.
2.
Define and use key accounting terms.
3.
Develop digital competence making presentations and using Internet to find
information.
|
|
Learning outcomes
|
Content
|
The
students will expand their vocabulary in the field related to accounting
terminology, developing all four language skills within a content- based
context.
|
Communication
|
Students’
activities are based on cooperative work. The students will improve their communication
and presentation skills.
|
|
Cognition
|
Turn
ideas into action, analyze facts, classify and organize information. Develop creative thinking and learning
autonomy through peer assessment and collaboration
|
|
Culture
|
The
students will become more aware of the important role of accounting in business.
|
PREPARATION
Before the lesson the students are
divided in 5 groups. The task of each group is to prepare/ find on Internet a
Power Point, PowToon presentations, YouTube videos related to the lesson plan.
LESSON
PLAN
ACTIVITY
1. PPT Presentation “What is accounting and accounting as career”. 7
min.
Introduction
of key vocabulary:
financial statement, bookkeeper, chartered accountant, code of conduct, income
tax.
Speaking:
ü Why do you think
accounting is seen as boring?
ü Which of the jobs
mentioned would be most interesting for you?
ü Why is it so important
for accountants to be ethical?
ACTIVITY 2.
PPT Presentation “Basic Concepts of
Financial Accounting”. 8 min.
Introduction
of key vocabulary: equity, assets, liabilities, transaction.
ACTIVITY 3.
PowToon Presentation “Steps in
Accounting Cycle”.10 min
Introduction of key vocabulary: journal
entry, ledger account, trial balance.
Speaking:
ü How
many steps are required in the accounting cycle?
ü What
does the first step of the accounting cycle include?
ü Which
of the following is not a financial statement:
- Balance
sheet
- Income
statement
- Balance
statement
- Owner’s
Equity Statement
ü What
does the last step in the accounting cycle include?
ACTIVITY 4. Vocabulary
matching “English for Accounting”. 5 min
ACTIVITY 5. YouTube
video “Basic objectives and importance of accounting”. 7 min
Speaking:
ü What
is accounting and what is its purpose?
ü Why
is accounting important?
ü How
does accounting relate to business?
ACTIVITY 6.
Song “Debit Credit Theory” – Colin
Dodds, with lyrics. 3 min
LESSON
Implementing CLIL in Teaching Banking
Author
|
Hristina
Teodosieva
|
|
Title
|
ONLINE BANKING – THE CONTEMPORARY BANK
SERVICE
|
|
Time
(min)
|
40 min
|
|
Level
|
The students are in 11th grade, majoring in
banking, from the Secondary Vocational School of Economics “Prof. Dr. Dimitar
Tabakov” – Sliven, Bulgaria. Level of English B1.
|
|
Integration
of subjects
|
Economics and English
|
|
Abstract
|
||
Learning
Objectives
|
1. Students learn and receive information about
the new bank service - Online
Banking - its benefits and risks;
2. Students
gain knowledge of the new Vocabulary related to Online Banking.
|
|
Learning outcomes
|
Content
|
The
students gain knowledge about Online
Banking as contemporary bank service, the advantages and disadvantages of
using it by the clients. The lesson
includes also new Vocabulary related
to Online banking.
The
students know how to use this bank service as clients and how to present it to the people as
future bank clerks.
|
Communication
|
The
first part of the lesson comprises presentation and discussion over the
topic.
The
teacher uses the ICT – power point presentation and also the help of her
colleagues in English and Finances for better preparation and organization of
the lesson.
In
the end of the lesson the students can speak easily about this topic.
|
|
Cognition
|
The
first part of the lesson includes project work – the students prepare
themselves and present to the class information about the history,
development of Online Banking and how it is used in different countries.
The
second part includes the exercises.
The
students gain profound knowledge and can use the new bank terms related to
Online banking.
|
|
Culture
|
The
lesson is very important for the students and for the bank clients, because
it gives necessary information how Online banking helps the bank customers
and facilitates the life of the busy people.
|
LESSON
PLAN
ACTIVITY 1. Introduction of Online Banking – History of Online
Banking and its development over the years all over the world and in Bulgaria .
Online banking is estimated as modern and convenient service, offered by Banks
to its clients in the contemporary society. The information is presented by the
teacher and some students;
ACTIVITY 2. Information about the
features of Online Banking – benefits and risks of Online Banking usage, as
well as the recent tendencies in the development of Online Banking in Bulgaria and
in the world.
ACTIVITY 3. Exercises
related to Online Banking – These exercises help the students to practice their
skills – Reading, listening, speaking, writing skills. The exercises include
: Reading
of text about Online Banking, New vocabulary , Listening and Speaking ones. The
new vocabulary is presented by the teacher; the other exercises are done by the
student with the teacher’s help.
ACTIVITY 4. Conclusion – The
students made an conclusion that Online banking provides the customer with lots of benefits
- bill pays, account check-ups, transfers and others, but the client
has to be very careful when using it. He shouldn’t provide sensitive
information.